1. UNDANG-UNDANG PERTANDINGAN
Keseluruhan pertandingan ini adalah tertakluk di bawah undang-undang Gabungan Persatuan Bola Jaring Antarabangsa serta peraturan Am MSSD dan MSSJ.
2. SISTEM PERTANDINGAN
Pertandingan ini dijalankan secara liga kumpulan pada peringkat awal dan kalah mati pada peringkat separuh akhir dan akhir.
3. PESERTA
Murid-murid PASTI yang telah dipilih oleh jurulatih.
4. PENYERTAAN
Setiap negeri hanya dibenarkan menghantar satu pasukan sahaja.
5. PENDAFTARAN PEMAIN
Setiap pasukan hanya dibenarkan mendaftar 10 orang pemain sahaja.(murid PASTI)
6. PENGADIL PERTANDINGAN
Setiap pasukan diminta membawa seorang pengadil.
7. BOLA PERTANDINGAN
Setiap pasukan diminta membawa sebiji bola jaring (saiz 4) untuk pertandingan. Pihak penganjur akan menyediakan bola simpanan.
8. MASA PERMAINAN
Pusingan Awal dan separuh Akhir : 5 minit
Peringkat Akhir : 7 minit
9. BIB
Pemakaian bib bagi pemain keranjang adalah sangat penting agar dapat membezakan pasukan kawan dan lawan serta menjelaskan posisi dan tugas setiap pemain yang perlu dipatuhi.Bib perlulah dibuat seperti berikut ;
1. Center [C]
2. Wing Attack [WA]
3. Wing Defent [WD]
4. Goal Attack [GA]
5. Goal Defent [GD]
6. Goal Keeper [GK]
7. Goal Shooter [GS]
Jika berlaku persamaan warna bib, maka pasukan pertama dikehendaki menukar warna bib.
10. Fungsi
Fungsi bagi setiap pemain berdasarkan bib yang dipakai adalah seperti berikut ;
1. Center [C]
- Pembawa bola utama.
2. Wing Attack [WA]
- Bergandingan dengan Wing Defent [WD] pihak lawan .
3. Wing Defent [WD]
- Bergandingan dengan Wing Attack [WA] pihak lawan.
4. Goal Attack [GA]
- Berganding dengan Goal Defent [GD] pihak lawan.
5. Goal Defent [GD]
- Berganding dengan Goal Attack [GA] pihak lawan.
6. Goal Keeper [GK]
- Penepis utama bola yang cuba dijaringkan dan bergandingan dengan Goal Shooter [GS].
7. Goal Shooter [GS]
- Penjaring gol utama dan bergandingan dengan Goal Keeper [GK].
11. Posisi
Kedudukan setiap pemain pengikut pemakaian bib adalah seperti yang dicatatkan di dalam gambarajah 1.
12. Syarat-Syarat Permainan
Apabila wisel ditiupkan oleh pengadil;
1. [C] boleh bergerak di kawasan A,B dan C sahaja.
2. [WA] 1 dan [WD]1 boleh bergerak di kawasan B dan C sahaja.
3. [GD] 1 dan [GA] 1 boleh bergerak di kawasan C dan D sahaja.
4. [GS] 1 dan [GK] 1 boleh bergerak di kawasan C dan D sahaja.
5. [WD] 2 dan [WA] 2 boleh bergerak di kawasan A dan B sahaja.
6. [GD] 2 dan [GA] 2 boleh bergerak di Kawasan A dan E sahaja.
7. [GS] 2 dan [GK] 2 boleh bergerak di kawasan E dan A sahaja.
Jika bola terkeluar dari gelanggang, pengadil hendaklan meniup wisel sebelum bola tersebut dilontar masuk oleh pasukan yang sepatutnya.
13. Pengadilan
Dua orang pengadil diperlukan untuk setiap permainan. Pengadil yang telah dilantik berhak untuk meniup wisel sekiranya pemain melanggar peraturan yang telah ditetapkan.
Jadual pengadil seperti dalam rajah 2, perlu diwujudkan bagi mengelakkan kekalutan semasa liga bola keranjang diadakan.
Para pengadil bukanlah dipilih dari kalangan guru-guru PASTI ataupun pengurus pasukan.
14. Pembahagian kumpulan.
Contoh pembahagian kumpulan adalah seperti berikut :-
Kumpulan A - Pasukan 1 - Pasukan 2 - Pasukan 3 | Kumpulan B - Pasukan 4 - Pasukan 5 - Pasukan 6 |
Kumpulan C - Pasukan 7 - Pasukan 8 - Pasukan 9 | Kumpulan D - Pasukan 10 - Pasukan 11 - Pasukan 12 |
Pusingan awal permainan setiap kumpulan adalah berlawanan dengan kumpulan yang telah ditetapkan.
A | Pasukan 1 | Pasukan 2 | Pasukan 3 |
Pasukan 1 | X | | |
Pasukan 2 | | X | |
Pasukan 3 | | | X |
C | Pasukan 7 | Pasukan 8 | Pasukan 9 |
|
Pasukan 7 | X | | | |
Pasukan 8 | | X | | |
Pasukan 9 | | | X |
B | Pasukan 4 | Pasukan 5 | Pasukan 6 |
Pasukan 4 | X | | |
Pasukan 5 | | X | |
Pasukan 6 | | | X |
D | Pasukan 10 | Pasukan 11 | Pasukan 12 |
Pasukan 10 | X | | |
Pasukan 11 | | X | |
Pasukan 12 | | | X |
Sementara kumpulan A berehat, kumpulan B, dikehendaki masuk ke dalam padang 1, mengikut turutan yang telah ditentukan bagi melicinkan perjalanan liga. Begitu juga dengan
No comments:
Post a Comment